Friday 29 June 2012

otak-otak..he3 all about brain

td aku msj ngn shabat lame..ex matik aku..nickname c0mey..hahaha...orangnya jenis slumber kool and really love english novel..aku mmg suka la kwan ngn dia..syok2 bersembang sempat la dia mnurunkan sedikit sebnyak ilmu..all about neurosc..brain..kiteorg bertukar2 ilmu..aku bgtau sal gg..hehehe

baru aku tau..otak kite ni bnyak parts dia..acting brain..emotional brain..seeing brain..executive brain..ni kes sal cinta sejati la..she doesnt believe such a thing cause hati xde perasaan ktenye..yang mainkan role tu sebenarnya emotional brain..emotional brain yang buat kite suke sesorg tahap dewa..hahaha..emo brain short name ..aku ingt org je emo..rupenye brain pun emo gak..

seeing brain plak lebih ke vision..orang buta tp bleh nampak 2 disebabkn seeing brain ni la..mybe ape yg dia nmpak tu xsme dgn ape kite nmpak..tp seeing brain ni shows him something as a guide..my guess je la ni..

executive brain..dahsyat sikit because this part handle bab2 yg pyh..for example desicion..this part uses high level thinking..byangkan anda berhadapan dgn sesuatu situasi..executive brain detects the situation whether is safe or danger..lebih kurang camtu la kot..

bestkan dapat tau info2 camni..walaupun skit je..aku ada google gak..kita mnusia hanya mnggunakan 3 % je otak kita ni..yang paling genius pun, Albert Einstein, he only used about 10.9 % of himself..wow..which neuron does not function will die..kesian..ada cara nak prevent nya...main sudoku and benda2 yang mencabar minda dapat menyelamatkan neuron kita dari  mati katak camtu je..




Ps: nk tau lbih lnjut, jom kita g library.. ^^

No comments:

Post a Comment